Startupie, gdzie jesteś?

Kto tak może wołać? Zapewne inwestorzy, fundusze, ale także media. Może zadajesz sobie pytanie: w jaki sposób szuka mnie fundusz VC? Jak sprawić, by o moim startupie było głośno? Jakich strategii używać, by zwrócić na siebie uwagę dziennikarzy? Nie?! Nie zadajesz sobie tego pytania? To głupie, a wiesz czemu? Bo nikt Cię nie szuka.

OK, stworzenie dobrego produktu i umiejętne zarządzanie zespołem to jedno, ale jeśli nikt o Tobie nie usłyszy, to zarówno o inwestycji, jak i szybkim wzroście możesz zapomnieć. Musisz chcieć być znalezionym. Musisz umieć komunikować to, co robisz, z kim to robisz i w jaki sposób to robisz. Jeśli na dodatek masz już gotową prezentację, biznesplan czy rozmaite wyliczenia dotyczące perspektywy przychodów na kolejne miesiące lub lata, to jesteś o krok przed resztą stawki.

Choć taka gotowość pomaga, to trzeba jednak zadbać jeszcze o rozgłos, tak by dokumenty można było wysłać do wglądu (skoro już wie się, do kogo). Szum można „zrobić” na wiele sposobów, nawet nie wydając ani złotówki. Poniżej znajdziesz kilka sprawdzonych metod na szybkie zaistnienie w świadomości inwestorów i mediów.

1) Załóż profil swojego startupu w światowych i polskich katalogach

Zazwyczaj wymaga to podania nazwy startupu, krótkiego opisu, zdjęcia lub filmu i odnośnika do strony internetowej. Czasem trzeba to wszystko spisać w mailu i wysłać do osoby odpowiedzialnej za dodawanie treści w konkretnym serwisie, choć najczęściej wystarczy założyć konto w jednym z katalogów, a nasze informacje zostaną od razu opublikowane.

Najpopularniejsze strony, na które zaglądają inwestorzy i gdzie powinieneś umieścić swój wpis to:

GLOBALNE

AngelList | Crunchbase | Betalist | Product Hunt | EU Startups | Founded in Poland

POLSKIE

Get Funded | Startupy (MamStartup) | Startupy (Antyweb) | Startup City (tylko Trójmiasto)

2) Wypełnij formularz na stronie inwestora/Napisz do niego maila

Banalne, prawda? To dlaczego tego nie robisz? :) Fundusze VC nie są anonimowe i chętnie podejmą z Tobą rozmowę, jeśli opowiesz im wyczerpująco o swoim projekcie. Bardziej będą Cię nawet cenić, gdy zamiast maila z krótką informacją, wypełnisz wszystkie pola, o jakie proszą w formularzu na swojej stronie. To pewna niepisana umowa między startupowcem a inwestorem i kluczowe minimum, którego osiągnięcie pozwoli łatwiej postawić następny krok.

3) Weź udział w konkursie lub konferencji dla startupów

Nie jest tajemnicą, że na imprezach branżowych najłatwiej możesz natrafić na inwestorów. Więcej, jest to nawet jedna (jeśli nie jedyna) okazja, by bezpośrednio ich poznać, zanim jeszcze zaczniesz opowiadać o tym, co robisz. Wybierz się zatem na jedno z wydarzeń, jakich jest w całym kraju niemało, porozmawiaj z przedstawicielem funduszu lub Aniołem Biznesu i oczaruj go swoim „the next big thing”.

4) Pochwal się startupem w dedykowanej grupie na Facebooku

Trzy pierwsze grupy z brzegu? Proszę bardzo: Rozmowy o startupach, Społeczność startupów AIP i, dla odmiany, bardziej lokalnie, Warszawscy Przedsiębiorcy. To tylko przykłady, nie musisz wybierać akurat tych grup. Skup się na tych społecznościach, w których działają osoby z Twojej branży lub tematy w niej poruszane dotyczą potrzeby, którą zaspokaja Twój produkt. Po przyłączeniu do grupy wstaw tam post, w którym opiszesz w 3 zdaniach, co "robi" Twój startup. Koniecznie dodaj link do strony/prototypu/landing page i sprawdź dwa razy czy ten link rzeczywiście działa (wiesz, musisz zostawić dobre pierwsze wrażenie).

5) Wyślij informację prasową do mediów

Jeśli Was widać i jest o Was głośno w mediach, to prawdopodobieństwo, że inwestor sam się zainteresuje tematem, znacząco wzrasta. Podobnie jak wszyscy w branży przeglądają katalogi startupów, tak czytają też na bieżąco portale technologiczne i biznesowe. Zastanów się więc, jak tam najłatwiej trafić. Poszukaj adresów mailowych do redaktorów odpowiedzialnych za startupy (zazwyczaj są w stopce strony pod linkiem o znamiennej nazwie "Kontakt") i wyślij im dobrze skonstruowaną informację prasową, a na pewno łatwiej Cię będzie zauważyć.

Każdy taki email (jak i nazwisko redaktora i nazwę medium) zapisz starannie w jakimś pliku, bo w przyszłości będziesz z tego częściej korzystać. Jak pisać, by redaktorowi chciało się to czytać? Przeczytaj najpierw to, a potem to. Myślisz globalnie? Tu znajdziesz przygotowaną listę kontaktów do dziennikarzy z największych mediów technologicznych i biznesowych.

---
Marek Jarząbek
Online Venture
Napisz do mnie: @mjarzabek // marek.jarzabek na Hotmailu

1 response
Good one! I would suggest you to add "BetaPage" Under create your profile startup in the global and Polish catalogs. BetaPage is a startup directory where you can discover, hunt and upvote on various innovative startups as per your choice. You can easily find and list all type of startups under any stage i.e. (under development, Public beta/ Private beta or Live). Thank you.